До 100-річчя від дня народження В.О.Сухомлинського
В.О.Сухомлинський
– наш сучасник,
наша
історія і наше майбутнє
У книзі «Соратники В.О.Сухомлинського»
її автори, ведучи мову про багатоплановий результативний вплив
В.О.Сухомлинського на розв’язання ключових проблем розвитку освіти в регіоні, вказують
на блискучу плеяду керівників шкіл, які намагалися творчо осмислювати,
розвивати і збагачувати ідеї директора сільської школи з Павлиша. Серед них
почесне місце належить колективу Созонівської школи Кіровоградського району.Вагомий
внесок у її становлення зробив
заслужений учитель України, відмінник народної освіти, фундатор оригінальної
авторської школи Сергій Григорович Максютін, який очолював школу
протягом 1945-1978 років. У 1978 році досвід роботи очолюваної ним школи було
вивчено Академією педагогічних наук та схвалено колегією Міністерства освіти України.Суть досвіду роботи педагогічного колективу полягала
у забезпеченні оригінального підходу до
організації навчально-виховного процесу в школі продовженого дня, у раціональному
чергуванні розумової, фізичної праці і відпочинку учнів, турботі про збереження
і зміцнення їх здоров'я, забезпеченні всебічного розвитку школярів, формуванні творчої
особистості, зміцненні співдружності з
підрозділами обласної сільськогосподарської дослідної станції, з батьками і
громадськістю.
У
2005 році Кіровоградською райдержадміністрацією засновано педагогічну премію імені С.Г.Максютіна, яка щорічно присуджується за значні досягнення у справі навчання і
виховання молоді, у розвитку освіти, популяризації оригінальних педагогічних
знахідок.
Кращі традиції, закладені у
60-70-х роках, зберігаються і примножуються сьогодні. Созонівська школа
впродовж багатьох років є опорною з
питань творчого впровадження педагогічних ідей В.О.Сухомлинського.
У закладі діє творча група вчителів із вивчення і впровадження у практику роботи школи педагогічних ідей
В.О.Сухомлинського. Традиційно щороку у вересні проходить Тиждень
В.О.Сухомлинського, виставка-панорама «Досвід реалізаціії педагогічних ідей В.О.Сухомлинського
вчителями школи». Було узагальнено досвід роботи вчителя української мови та
літератури С.В.Щербини із проблеми «Творче впровадження педагогічних ідей
В.О.Сухомлинського щодо розвитку зв’язного мовлення учнів на уроках української
мови та літератури» і видано брошуру
«Через слово – до дитячого серця».
Важливим напрямком роботи школи є розумове виховання. «Той, хто вийшов зі
стін шоли, може чогось і не знати, - говорив
В.О.Сухомлинський, - але він обов’язково повинен бути розумною людиною». Ідеї видатного педагога про забезпечення
дослідницького характеру розумової праці, про доцільність створення окремої
програми інтелектуального і трудового розвитку, про виховання органічної
потреби у самоосвіті та самовдосконаленні у закладі реалізуються через шкільну програму
«Обдаровані діти». Учні
відвідують наукове товариство «Ерудит», яке зареєстроване у Кіровоградському
відділенні МАНУМ. 8 учнів – слухачі МАН,
троє із них у 2016/2017 навчальному році стали переможцями
районного конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт. Налагоджена співпраця
із місцевими науковими установами. Між навчальним закладом та базовим
господарством КДСГДС НААН підписано договір про створення навчально-наукового
комплексу. Учні-члени предметного гуртка «Юні рослинники» постійно відвідують
експериментальні лабораторії, поля, співпрацюють із науковцями.
Уцентрі уваги педагогічного колективу - дитина, її потреби, інтереси,
турботи. У школі панують проголошені В.О.Сухомлинським культи
Людини, Батьківщини, Матері, Рідного слова, Книги. Біля читального залу
шкільної бібліотеки знаходиться стенд «Золота
бібліотека юнацтва». У
сучасному кабінеті історії з мультимедійною дошкою, проектором,
ноутбуками для учнів поряд з електронними
картами і атласами, - гарна бібліотечка
з довідниковою, науково-публіцистичною, історичною, краєзнавчою літературою. Учні
закладу – учасники та переможці районних і обласних етапів конкурсу «Кращий
читач року». Пам’ятаючи засторогу В.О.Сухомлинського
про те, що дитина, яка не вміє читати, -
потенційно важка дитина» і що школа - це перш за все – книга»,
учителі-предметники та класні керівники у тісній співпраці зі шкільною та
сільською бібліотеками здійснюють наполегливу роботу із залучення дітей до читання.
У школі склалася прекрасна атмосфера
товариського спілкування учнів – старшокласників та педагогів – і на уроках, і
у позаурочний час. Велику роль тут відіграє педагогіка співробітництва між учнями та вчителями. Зусиллями
педагогів постійно підтримується атмосфера довіри, взаємодопомоги,
справедливого ставлення, вимогливості і такту. Спектаклі «Зразкового художнього колективу» –
шкільної драмстудії «Ровесник», роботу
якої у 1985 році започаткував А.Б.Іванко, і де пліч-о-пліч на сцені грають
випускники школи, старшокласники і вчителі, – прекрасний приклад педагогіки
співробітництва у дії.
Одним
із аспектів педагогіки співробітництва є співпраця
вчительського колективу з батьками. В.О.Сухомлинський не відділяв шкільне
виховання від сімейного і вважав, що «немає складнішої мудрості, ніж
батьківська і материнська мудрість вихователів людини». Форми роботи
педагогічного колективу з батьками досить різноманітні: - участь батьків у всіх формах позаурочної діяльності
та проведення спільних заходів для учнів, вчителів і батьків;- надання
організаційної допомоги вчителям у проведенні екскурсій та організації
зустрічей із цікавими людьми; - допомога батьків в оновленні експозицій шкільного
музею «Наші земляки – герої АТО», «Місце подвигу - Афганістан»; - активне залучення батьків до профорієнтаційної
роботи закладу з метою професійного самовизначення учнів та їх подальшої
соціалізації; - участь у благодійних акціях «Назустріч мрії»,
«Різдвяний подарунок воїнам АТО», зі збору макулатури, пластикових кришечок для
подальшої переробки та виготовлення протезів та їх частин для воїнів АТО; - участь батьків у вирішенні питань молодіжного
дозвілля, дитячої та юнацької творчості, відродження українських народних
традицій та ремесел.
Реалізація завдань художньо-естетичного розвитку учнів здійснюється
через роботу гуртків від Кіровоградського РЦДЮТ, які діють при закладі і дають
можливість кожному учневі займатися цікавою для нього справою, та багаторічну
співпрацю із Созонівською дитячою музичною школою і дитячим сектором Будинку
культури, при якому працює хореографічний гурток. Шкільний хор та вокалісти – постійні
учасники та переможці районного огляду-конкурсу художньої
самодіяльності«Степові джерела».
Важливим
завданням закладу є збереження здоров’я
дітей та створення такого соціального і фізичного середовища, яке найкраще сприяло б
зміцненню фізичного та духовного здоров’я учнів.
У 2011 році
шляхом об’єднання дошкільного навчального закладу та ЗОШ І-ІІІ
ступенів створено Созонівський
навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний
навчальний заклад».
Усі напрямки
та форми роботи педагогічного колективу
сприяють успішному вирішенню проблеми
«Формування інноваційного освітнього середовища шляхом розвитку ключових та предметних
компетентностей учасників навчально-виховного процесу». Збагаченню психолого-педагогічної культури
вчителів школи, створенню сприятливих умов для саморозвитку і творчої
самореалізації у професійній діяльності сприяють різноманітні форми внутрішньошкільної методичної роботи:
методичні об’єднання, творчі групи, психолого-педагогічний семінар, методичні
оперативні наради, самоосвітня робота. Вчителі школи беруть активну участь у
роботі районних, обласних та Всеукраїнських семінарів-практикумів, проблемних
семінарів, конференцій.
Сьогодні у школі працює
високопрофесійний колектив однодумців. За фаховим рівнем 16 педагогів мають кваліфікаційну категорію «Спеціаліст вищої
категорії». 7 педагогам присвоєно звання «Відмінник освіти України», 3 – «Учитель-методист»,
10 – «Старший учитель». За п’ять
останніх років НВК має 10 педагогів – переможців районного етапу
Всеукраїнського конкурсу «Учитель року»,
четверо із них – лауреати обласного, один – учасник Всеукраїнського
етапу.
Педагоги закладу очолюють районні методичні об’єднання вчителів української мови та
літератури (Боярко В.В.), вчителів художньо-естетичного циклу (Грищук М.В.),
вчителів трудового навчання (Добровольський І.А.); динамічні групивчителів
української мови та літератури (Щербина С.В.), вчителів іноземної мови
(Компаніченко Я.М.). Заступник директора з навчально-виховної роботи Гришина
Н.О. – керівник постійно діючого
семінару заступників директорів із навчально-виховної роботи з питань
методичного забезпечення роботи педагогів, а заступник директора з виховної роботи Грищук М.В. – керівник Школи молодого організатора
виховного процесу. Вчителі НВК Золотоверх Л.І., Гришина Н.О., Щербина С.В.,
Криволапова В.Д. – учасники методичних
формувань при комунальному закладі
«Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені
Василя Сухомлинського».
Школа
радості і сьогодні живе повноцінним
життям, плекаючи майбутніх громадян
України. Впродовж
багатьох років вона посідає призові місця у рейтингу закладів освіти району, а з 2005 року
педагогічний колектив щорічно відзначається педагогічною премією Кіровоградської
райдержадміністрації імені С.Г.Максютіна. 6 вчителів закладу – лауреати
районної
педагогічної премії імені Сергія Максютіна, а двоє удостоєні педагогічної премії
Кіровоградської обласної ради та
облдержадміністрації імені Василя Сухомлинського.